Sidebar Menu

Formand, Erhvervs- Industriforeningen i Helsingør

Af Jacob Runge-Olsen,
Formand, Erhvervs- Industriforeningen i Helsingør

Det virker ærlig talt som en fantasifuld historie fra den østlige side af Jerntæppet eller i det mindste som en god gammeldags molbo-historie:

Sagen om Helsingør Forsyning, der selv tog opgaven med at indsamle skrald og så stort på gode tilbud fra private virksomheder. Kreativt fik man sin egen løsning til at se billigere ud, men det holdt da heller ikke. Nu kort tid efter, at Forsyningen sagde ”nej tak” til konkurrence, står vi pludselig tilbage med et såkaldt renovationsgebyr, der stiger med 27 pct.

Det værste er ikke, at Forsyningen gerne vil have opgaver og dermed beskytte sig mod konkurrence. Det helt uforståelige er, at Forsyningen får lov til at opføre sig sådan. At en ansvarlig forvaltning og et politisk niveau tillader det. At der ikke er mere respekt for borgernes og virksomhedernes penge. At man ikke tænker ud af boksen, men i stedet vælger at beskytte et system mod sund konkurrence. At man ikke lader licitationen gå om.

Hvis Forsyningen på fair vis kunne løse opgaven billigst, så fint nok. Men det er jo bare ikke tilfældet.

Sagen er med til at forringe omdømmet af Helsingør by og kommune, som helst skulle være kendt for sin evne til at tiltrække virksomheder udefra, der kan berige vores område og sikre flere arbejdspladser. Helsingør er jo mildest talt ikke forkælet af positiv omtale, når f.eks. Dansk Industri sammenligner erhvervsvenligheden i landets kommuner. Sagen om Helsingør Forsyning trækker desværre endnu mere i den dårlige retning. Hvor længe kan dette blive ved?

• h kommune
  • vare lot