Sidebar Menu

Af Jacob Runge-Olsen, formand for
Erhvervs-og Industriforeningen i Helsingør

Formanden for Helsingør Forsyning, Jens Bertram, er i et læserbrev her i avisen lidt pikeret over, at Erhvervs- og Industriforeningen i Helsingør påpeger, at Forsyningens priser er eksploderet.

Årsagen er, at Forsyningen har ”hjemtaget” opgaven med at indsamle affald. Det vil sige, at man selv har vurderet, at man kan klare opgaven bedre end private, der kan byde på opgaverne for at få dem løst bedst og billigst. Det gør Bertram sig store anstrengelser for at retfærdiggøre. Fuld respekt for, at formanden forsvarer sit eget system.

Men sandheden er desværre, at Forsyningens vurderinger bygger på et regnestykke, som kun Forsyningen selv kan gennemskue. Hele affaldsområdet er komplekst. Der er kommet nye sorteringskrav og nye muligheder viser sig hele tiden. Men Forsyningen har – som system – besluttet, at man selv er billigst uanset hvad. Man fravælger af sammenligne eget og private tilbud på en gennemsigtig facon, så andre kan kigge med over skulderen. Det er sikkert ikke ulovligt, men på det moralske plan er man på tynd is. Især fordi ingen hverken kan forklare eller forsvare, hvorfor affaldsgebyret pludselig steg med 27 procent, da først Forsyningen havde besluttet sig for selv at ”vinde udbuddet”.

Det kan undre, at det netop er en konservativ byrådspolitiker, der står bag en praksis, hvor man på et uklart og grumset grundlag fravælger private bud og i stedet benhårdt fastholder, at ”systemet” kan og ved bedst. I stedet for at sammenligne æbler og pærer må vi bede om, at Forsyningen lægger alle sammenlignelige tal og beregninger frem, så vi får et klart billede af, hvad der gemmer sig bag det skjold, som Forsyningen holder op foran regnestykket. Det skylder man de borgere og virksomheder i Helsingør kommune, der står tilbage med regningen.

Må 2021 blive et år med åbenhed og frugtbar dialog.

• h kommune
  • vare lot